Mowa odgrywa bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Jest ona kluczem do wiedzy, jednym z ważniejszych czynników kształtujących osobowość człowieka, atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, narzędziem w zdobywaniu informacji. Pozwala ona wyrażać sądy, uczucia i upodobania. Za pomocą mowy możemy przekazać komunikat, wiadomość, przekonać kogoś do swoich racji lub nakłonić do podjęcia takiej bądź innej decyzji. To właśnie mowa pozwala ludziom porozumiewać się ze sobą. Wszelkiego rodzaju zaburzenia mowy zakłócają proces komunikowania się a także wpływają ujemnie na kształtowanie psychiki, które odbywa się przede wszystkim poprzez mowę. Aby likwidować wspomniane zaburzenia niezbędna jest terapia logopedyczna mowy dziecka. Zapotrzebowanie na pomoc logopedyczną wzrasta z roku na rok, gdyż nieustannie zwiększa się odsetek uczniów z wadami wymowy, rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Niestety, pomimo owego zapotrzebowania na pomoc logopedyczną często oczekuje się bardzo długo. Aby zaradzić tej sytuacji proponujemy Państwu zajęcia logopedyczne w naszej szkole, które odbywają się w miarę możliwości „blisko” zajęć lekcyjnych i są bezpłatne.
Środowisko rodzinne ma szczególne znaczenie w rozwoju mowy dziecka. Mowa najbliższego otoczenia dziecka stanowi niezwykle ważny element w procesie nabywania umiejętności językowych. Ważne jest kto uczy dziecko, kto dostarcza mu wzorców językowych. Mowa dorosłych jest modelem, który powinien się cechować precyzją i poprawną, lecz nie przesadną wymową.
Nie zwracaj się do dziecka w 3 osobie (on rozumie, on zrobi). Dziecku, które ma nieprawidłową budowę narządów artykulacyjnych (wady zgryzu, zbyt krótkie wędzidełko) niezbędne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty.
Poniedziałek | 7:40-10:40 |
Wtorek | 7:40-10:40 |
Środa | 7:30-10:45 |
Czwartek | 7:40-14:30 |
Piątek | 7:40-10:40 i 12:40-15.40 |
Przyczyną kłopotów z nauką u dzieci są bardzo często wady wymowy. Wadliwa wymowa może odzwierciedlać się w czytaniu i w pisaniu, co obniża samoocenę dziecka i zniechęca do dalszej nauki. Dziecko rozpoczynające naukę szkolną „pisze tak, jak mówi”. Jeśli więc niewłaściwie wymawia jakąś głoskę, również niewłaściwie ją zapisuje (skoła zamiast szkoła, lowel zamiast rower).
Zaburzenia mowy mogą być różne, od drobnych nieprawidłowości w wymawianiu głosek po ciężkie wady, które utrudniają kontakt z otoczeniem. Prawidłowy rozwój mowy przebiega etapami, w których występują pewne cechy charakterystyczne dla danego wieku.
Dziecko trzyletnie
Dziecko czteroletnie
Dziecko pięcioletnie
Dziecko sześcioletnie
Dziecko siedmioletnie
W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek zaburzeń u dziecka, rodzice powinni skontaktować się z logopedą, gdyż nawet nieznaczne trudności, jeśli nie są usunięte w porę, utrzymują się i stają się wadami wymowy. Prawidłowa wymowa zwiększa szanse ucznia w osiąganiu dobrych wyników w nauce.